Tirsdag 30. mai 2023 klokka 19.00

Nå som vi - forhåpentligvis for alltid - har lagt den fryktelige koronapandemien bak oss, var tida endelig moden til å gjenoppta vår årlige tradisjon med Veldedighetskonsert på Midtåsen. Vi inviterte som vanlig til intimkonsert inne i Skulpturpaviljongen. Dette var den 9. konserten i denne rekken, så det går i retning av 10-årsjubileum neste år. Med kvitrende sangfugler både ute og inne, fantastisk utsikt over fjorden, og med grønt-i-grønt over alt rundt oss, er det helt magisk å synge der - med en rungende akustikk, og drøssevis av glade publikummere.

Som for andre gratis veldedighetskonserter, gis publikum anledning til å gi en gave til et godt formål. Dette gir en ekstra mening både for de som hører på, og for oss i koret. Kormedlemmene bakte kaker og tok med kaffe som vårt publikum koste seg med utenfor i pausen, og der var det ikke ørens lyd å få - det summet så herlig i alle mulige konversasjoner over alt. Skikkelig trivelig.

I år hadde vi med glede og ydmykhet valgt å støtte flyktningeprosjektet Servants For Humanity som holder til i Landstads gate 10, i de tidligere lokalene til Frelsesarmeen. Se litt om historien og dagens aktivitet i SFH lenger nede.

Dette var årets repertoar - før pausen

• Som en sommarvind

• With a little help from my friends

• Golden slumbers / Carry that weight

• What a wonderful world

• Mitt hjerte er ditt

• Allsang: Vise for gærne jinter

• Lullaby of birdland

• Den finast eg veit

• Bruremarsj fra Lødingen

Etter pausen:

• Ukrainsk folkesang (solosang Nadiia)

• The long and winding road

• Love someone

• Allsang: Idas sommarvise

• Å, kunne æ skrive

• Bridge over troubled water

• Gabriellas sång

Mye av “venstre fløy” - med dirigent Kristin (Foto: Tor Martin Aabol)

Mye av “høyre fløy” - med pianist Gunnar Johan (Foto: Tor Martin Aabol)

Nina var solist på “Som en sommarvind”
(Foto: Tor Martin Aabol)

Turid var konferansier (Foto: Tor Martin Aabol)

Og Nadiia sang en ukrainsk folkesang, akkompagnert av Gunnar Johan
(Foto: Tor Martin Aabol)

SFH-senteret ble etablert i 2016 på initiativ av syriske flyktninger, og formidlet det året en mengde klær, nesten 200 sykler, mer enn 100 PC-er, mye kjøkkenutstyr, møbler og annet utstyr som ble donert av lokalbefolkningen i Vestfold. Anslagsvis 300 flyktninger i Vestfold og nabofylknene fikk veldig god hjelp og mottakelse.

Nytt behov i 2022 - invasjonen i Ukraina. Mange av de flyktningene som selv deltok i dette arbeidet i 2016, bor fortsatt i Sandefjord, og de har ikke glemt den hjelpen de fikk av SFH den gangen. Da Russland invaderte Ukraina 24. februar 2022, reagerte de tidligere flyktningene i Sandefjord umiddelbart, med et ønske om å bistå ukrainske flyktninger. De ønsket å gi tilbake ved å bistå nyankomne hjelpetrengende i lokalsamfunnet. Med hjelp av lokale støttespillere. I løpet av 2022 formidlet SFH i overkant av 140 sykler, en mengde klær, masse kjøkkenutstyr og mengder av annet nødvendig utstyr. I løpet av 2022 ble mange ukrainere involvert, og overtok etterhvert arbeidet med å hjelpe hverandre. De ca 190 ukrainske flyktningene, samt ca 35 kvoteflyktninger fra andre land, som ble bosatt i Sandefjord i 2022,fikk nødvendig materiell bistand fra SFH.

Fortsatt stort behov i 2023. Sandefjord kommune vil antakelig ta imot og bosette ytterligere 230 nye flyktninger i 2023. SFH har derfor tatt initiativ til å åpne senteret i Landstads gate 10, som i dag eies av TKS Eiendom (planer om boliger på sikt). Denne gangen samarbeider SFH med Lions, Rotary, Fjorden Sanitetsforening, NAV Sandefjord og Sandefjord kommune. SFH er ikke en forening, men et prosjekt hvor flyktninger altså hjelper andre flyktninger med støtte fra andre organisasjoner.

Du kan også hjelpe med utstyr: Ukrainske flyktninger har laget vaktlister slik at senteret er åpent for varemottak alle hverdager fra 15 til 17. Lions og Rotary deltar også på disse vaktene, slik at flyktningene får språktrening og kontakt med lokale innbyggere.

Stort engasjement og herlige aktiviteter. Det er også stor aktivitet på kveldstid og i helger. Flytningene organiserer selv aerobic-treninger, korøvelser, tegne-/malekurs, symaskinkurs, frisørsalong, massasjesalong, sykkelverksted, bordtennistreninger, lekerom, matutdeling og annet. Alle tjenester blir utført gratis av erfarne flyktninger for de andre flyktningene.

Kjærkommen støtte. Vi er utrolige glade for å kunne støtte SFH på årets veldedighetskonsert, og håper hjelpen vil monne.

Bilde fra en av våre tidligere veldedighetskonserter i denne serien ….

Vi overrakte en gave på 16.000 kroner etter konserten